Skaler din virksomhed med 0 kr. til markedsføring

  • Sådan skalerer du din virksomhed med 0 kr. i markedsføringsbudget

Jeg bliver ofte spurgt hvordan man som selvstændig kan arbejde på at få flere kunder uden at have penge til markedsføring. Og jo, der ER en masse ting, du selv kan gøre, men jeg synes, at det i denne forbindelse er vigtigt at indse, at man ikke kan være god til alt.

Jeg ser en stigende tendens blandt iværksættere, til at man skal gøre alting selv.

Man skal selv lave forretningsplan, selv opbygge en webshop, sætte sig ind i diverse statistikværktøjer, lave en freebie, opbygge en nyhedsbrevsliste, lave online kurser, styre sine 3+ profiler på de sociale medier og opsætte annoncer på både Facebook og Google.

Jeg har fuld forståelse for lysten til at gøre alting selv, fordi der jo er tale om ens ‘hjertebarn’. Men kan man virkelig være god til alle disse forskellige ting?

Man skal være knaldhamrende skarp på sit kerneprodukt i virksomheden (det siger sig selv). Og hvordan i alverden skal man så finde tid til at sætte sig ind i alt det andet? Og selv hvis man sætter sig ind i alle disse ting, kommer der så et top-professionelt resultat ud af det, eller bliver resultatet bare ‘ok’?

Overvej hvad du er stærk indenfor, og brug din energi på dette. Og omgiv dig med kloge mennesker og et godt team, som kan hjælpe dig med de områder, hvor du ikke er stærk. Et godt netværk og nogle dygtige mennesker i dit team er alfa og omega.

Og netop de områder, hvor du er stærk, er de steder, hvor du kan arbejde på at opbygge din virksomhed ganske gratis, uden at bruge nogen markedsføringskroner. Det gode ved disse er, at det er tiltag, du kan lave, som ikke koster andet end din tid. Og så er det også nogle ting, der kræver et meget indgående kendskab til dine ydelser, så du vil alligevel også være den bedste til at løfte disse opgaver.

Jeg har nedenfor oplistet de tiltag, jeg vil anbefale dig at starte med at arbejde på, hvis du forsøger at skaffe kunder og skalere din virksomhed uden at have nogen penge at bruge af.

Opbyg kendskab på de Sociale Medier

Når du ikke har penge til decideret annoncering, er det helt oplagt, at du i stedet bruger energi på at opbygge kendskabet til din virksomhed på Facebook. Opbyg din Facebookside med relevante opslag omkring det, du tilbyder og hvem du er. Husk, at du ikke skal plastre din væg til med en masse salgsopslag – derimod skal du lave engagerende indhold, som har en værdi for dine følgere. Det kan f.eks. være at du deler ud af din ekspertviden på dit fagområde eller fortæller om nyheder i branchen. På den måde kan du med dit content slå fast, at du ved noget om dine produkter. Og hvis dit indhold er godt, vil dine følgere like og kommentere på det og dermed tiltrække flere følgere.

Det samme gør sig gældende på Instagram og LinkedIn, hvor du stille og roligt kan opbygge dit brand.

Husk, at videoer er et virkelig godt redskab at bruge i denne forbindelse. Videoer bliver set af flere mennesker end billedeopslag, og det er også relativt nemt at lære at lave fine videoer, som du kan lægge på de sociale medier.

Udover dine egne sociale medier er det også effektivt at bruge tid i relevante grupper på Facebook. Hvis du investerer tid i at hjælpe andre og netværke med medlemmerne i disse grupper, vil du også blive positioneret som en ekspert, hvilket er en klar fordel og kan give dig kunder i det lange løb.

Opbyg en nyhedsbrevsliste og send nyhedsbreve

Hvis du er god til at formulere dig, er det også en god idé at arbejde med dine nyhedsbreve. På dit website (ja, et website er et must) skal du gerne have en tilmeldingsformular, og på dine sociale medier kan du også lave opslag, hvor du opfordrer til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Det er også meget populært at lave en ‘freebie’, som man giver som bytte for en mailadresse på sin nyhedsbrevsliste. Sådan en freebie kan være en pdf, en e-bog, en guide eller en video. Kun fantasien sætter grænser, du skal blot huske på, at det skal være et produkt, der skaber en værdi for dine potentielle kunder/følgere – nok værdi til, at de har lyst til at ‘betale’ med en e-mailadresse.

Og når du så har abonnenter på dit nyhedsbrev skal du selvfølgelig huske jævnligt at sende den godt og værdigivende indhold. Igen er det vigtigt, at du ikke kun sender mails med gode tilbud. Her er det også en god idé at dele ud af din ekspertviden, så man husker dig den dag, man får brug for din ydelse.

Skriv blogindlæg

SEO-mæssigt er det en supergod idé at poste nye indlæg på dit website, og ligger du inde med noget viden om dine varer og din branche, giver det god mening at skrive artikler med forskellige vinkler, hvor du deler ud af denne viden. Disse blogindlæg kan du så med fordel dele i dit nyhedsbrev og linke til på din Facebookside og i grupper, hvis der f.eks. spørges ind til emnet.

Det er noget, der er gratis for dig at gøre, men som giver en masse på den lange bane.

Opsæt tracking på dit website

Har din webudvikler ikke gjort det for dig, er det en god idé at opsætte diverse tracking på dit website, så du fra starten kan tracke hvor de besøgende kommer fra. Sæt dig gerne ind i Google Analytics, Google Search Console, Facebook Pixel osv.

Det kan godt være lidt tricky at få alle disse systemer forbundet internt, men har man god tid, kan man følge diverse vejledninger og få det til at lykkes.

Det vil hjælpe dig til at se hvilke søgeord du findes på, på Google, hvordan folk bevæger sig rundt på dit website og alle mulige andre brugbare tal. Det er hyggeligt at nørde med disse tal i de sene aftentimer, når der begynder at komme besøgende på websitet 🙂

Pas på med selv at annoncere

Har du ikke råd til at få professionel hjælp med annoncering via Google Ads eller Facebook, vil jeg ikke anbefale dig selv at forsøge dig frem. Jeg har talt med utallige virksomhedsejere igennem årene, som spildte en masse penge på annoncer uden at kunne forstå hvorfor. Men den simple sandhed er, at det tager årevis at bruge disse avancerede værktøjer godt.

Der er mange ting, man kan sætte sig ind i på en aften med Youtube, men jeg vil til enhver tid holde fast i, at Facebook-annoncering og Google Ads ikke hører ind under denne kategori.  

Ofte er det en lille ting i f.eks. opsætningen eller målgruppen, som gør, at hele setuppet er dårligt struktureret og blot koster penge uden at give kunder. Og det er netop disse små tweaks, som markedsføringsnørder bruger årevis på at uddanne sig i –  og konstant holder sig opdateret på.

Så modstå fristelsen til at give dig i kast med disse ting, for min erfaring er, at man som nybegynder blot smider en sørens masse penge ud af vinduet.

I stedet vil jeg foreslå at knokle på med de tiltag, du selv kan lave på f.eks. Sociale Medier, nyhedsbreve osv., og så bruge den første tid på at spare lidt op. Når du så har samlet lidt penge sammen, så tag en snak med 2-3 dygtige markedsføringsfolk omkring en strategi for skalering af din virksomhed, og køb dig til hjælp hos den, der lyder klogest og som bedst forstår din forretning.

Opsummeret: Der er masser, du selv kan tage fat i, hvis du ikke har noget liggende på kistebunden til at hyre et markedsføringsbureau. Det er hårdt arbejde og tager tid, men på den måde kan du opbygge en kundekreds, spare lidt op og så med tiden hyre en professionel, der kan hjælpe dig med at opbygge virksomheden yderligere via annoncering.

God arbejdslyst.

Skriv en kommentar