Tips til at skabe salg og mersalg via automatiserede mails

Vil du gerne sende e-mails til dine nyhedsbrevsabonnenter, som engagerer dem og skaber mersalg? Uden at du skal løfte en finger?

Vi giver dig her et par gode råd til nogle nogle automatiserede e-mails, som du kan benytte til at skabe en bedre relation til dine brugere og skabe mere salg.

Hvorfor skal du automatisere dine e-mails?

Dét er et spørgsmål, som vi ofte får. Og svaret er simpelt. Det skal du, fordi:

  • Det er nemt at sætte et flow op, og det passer sig selv, eftersom det er automatiseret. Det er således også tidsbesparende.
  • Dine nyhedsbrevsabonnenter kender allerede  din virksomhed, og derfor har mails, du sender til dem, en høj åbningsrate.
  • Det hjælper dig med at sælge mere, fordi du kan bygge op til mersalg, og du kan eksempelvis henvende dig til kunder, der næsten har gennemført et køb, men blot mangler det sidste step.

Opsæt et velkomstflow

Dette er et must! Når du opsætter et velkomstflow, tager du godt imod dine nye abonnenter, og du får mulighed for at skabe en relation fra begyndelsen. I din e-mail, som du sender ud, når en ny bruger tilmelder sig dit nyhedsbrev, kan du inkludere rabatter eller andre goder. Hvis du har en webshop, der sælger skønhedsprodukter, kan du også skabe værdi for brugeren ved at inkludere en guide til, hvordan man renser huden – eksempelvis.

Vigtigt! Husk at opdatere dit velkomstflow, så det hele tiden spiller sammen med “virkeligheden”. Du må ikke love noget, du ikke kan holde.

Opsæt et abandoned cart-flow

Du kender det nok selv. Du kigger på en masse produkter på en webshop, og du lægger dine varer i kurven. MEN! Du får aldrig gennemført købet, og pludselig er der andre pligter, der kalder, og du glemmer alt om de varer, der ligger og venter på at blive dine.

Som virksomhed er det smart at sende “abandoned cart’-mails ud, fordi kunden netop har vist interesse, og der skal blot få klik til, før købet er gennemført. Du kan opsætte et flow, hvor den første e-mail har en emnelinje noget ala: “Hov… Du glemte noget”. I e-mailen kan du henvise til, at brugeren skal huske at gennemføre ordren, og du kan sende dem direkte ind til kurven. På denne måde gør du det nemt for kunderne at gennemføre købet.

Du kan også sætte yderligere e-mails op i samme flow. Du kan eksempelvis sende en e-mail ud, inden kurven hører op og går tabt.

Vigtigt! Du må ikke være for påtrængende i disse mails. Du skal i stedet forsøge at sætte dig ind i, hvorfor brugeren ikke har gennemført købet. Kan det være, fordi der har været problemer med bestillingen? Kan det være, fordi kunden har brug for hjælp? Inkludér disse tanker i nyhedsbrevet og skriv eksempelvis: “Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp med din bestilling (…)”.

Opsæt et mersalgs-flow

Dette er en god idé, hvis du ønsker at skabe mersalg – og hvilken webshop gør ikke det? Der er ofte mulighed for at sælge mere, og du er formentlig selv hoppet i “fælden” et par gange.

Forestil dig, at du har købt en dagcreme på en webshop. Og en lækker én af slagsen. Du modtager dagcremen og begynder at bruge den. Du er måske ikke klar over det, men der findes yderligere mange produkter i serien, og et par uger efter, du har modtaget din dagcreme, lander der en e-mail i indbakken med en natcreme fra samme serie – tilmed på tilbud! Kan du sige nej? Formentlig ikke…
Hvis du driver en webshop, kan du med fordel tænke mersalg ind i din mailstrategi. Og tilmed giver du kunden en følelse af, at han/hun er speciel, fordi tilbuddet nærmest er skræddersyet til kunden.

Det kræver noget arbejde i forhold til opsætning. Vi anbefaler, at du starter med et udpluk. Tag eksempelvis de 10 bedst sælgende produkter på webshoppen, og opsæt mersalgs-flows på disse. I sidste ende er det givet godt ud!

Skriv en kommentar